Categorieën
Internet

Verschil affiliate marketing en internetmarketing

Met de komst van internet is een hele nieuwe tak van marketing ontstaan, en omdat deze online wereld zo explosief groeit, groeit de online marketing net zo hard mee.

Marketing bestaat natuurlijk al net zo lang er producten en diensten aan de man gebracht moeten worden, door de modernisering kwamen er steeds meer tools die je kon gebruiken voor marketing, en aangezien internet inmiddels niet meer weg te denken is, is het niet meer dan logisch dat dit kanaal massaal ingezet wordt voor marketing, het blijkt er ook zeer geschikt voor te zijn.  Twee termen die je op het gebied van online marketing regelmatig tegenkomt is internetmarketing en affiliate marketing.

Onder intermarketing wordt verstaan alle online marketing (dus marketing op internet) ter promotie van producten of diensten, het is voor intermarketing niet noodzakelijk dat de producten en diensten online worden aangeboden, echter komt het nog maar zelden voor dat wanneer internetmarketing wordt toegepast dat de bijbehorende producten en diensten niet online af te nemen zijn. Internetmarketing zelf is een breed begrip waaronder diverse vormen van online marketing hangen, de bekendste vormen zijn leadgeneratie, emailmarketing, zoekmachineoptimalisatie en affiliate marketing.

Welke vorm van internetmarketing ook wordt toegepast, het heeft altijd als einddoel om de verkoop van producten en diensten te stimuleren, direct dan wel indirect.

De meest bekende en voor iedereen toegankelijke vorm van internetmarketing is affiliate marketing. Bij affiliate marketing promoot de affiliate (ook wel publisher genoemd) de producten of diensten van een adverteerder (de merchant), elke keer als via de affiliate een product of dienst wordt afgenomen krijgt deze een vergoeding van de adverteerder, deze vergoeding is vaak een percentage van het aankoopbedrag. Affiliate marketing wordt in Nederland veel ingezet, ook in België wordt deze manier van marketing steeds populairder.

Het grote voordeel voor de adverteerder is dat affiliate marketing op het no cure no pay principe werkt, zij hoeven een publisher pas te betalen als er via hem een conversie (verkoop) is gedaan. Als een publisher honderd bezoekers per dag naar de website van de adverteerder stuurt en er komen geen verkopen uit, dan heeft de adverteerder hier geen kosten van. De bezoekers sluiten blijkbaar niet aan bij de adverteerder. Hierbij moet wel gezegd dat de verwijzing van de publisher vaak lange tijd actief blijft (gemeten door middel van een cookie of fingerprint), als de bezoeker op later tijdstip de website van de adverteerder bezoekt en een aankoop doet kan deze conversie alsnog aan de publisher toegekend worden, of dit gebeurt is vooral afhankelijk als de betreffende bezoeker in de tussentijd niet via een andere publisher is doorverwezen.

Er bestaan in Nederland en België diverse affiliate netwerken die de techniek tussen publisher en adverteerder mogelijk maken, hierdoor kent affiliate marketing niet een hele hoge instapdrempel, iedereen met een website kan in principe aan de slag als affiliate. Afhankelijk van de doelgroep en het doel van je website kan affiliate marketing lucratief voor je zijn, heb je bijvoorbeeld een populair weblog over sneakers, dan kan het de moeite waard zijn om webshops te promoten waar die specifieke sneakers te koop zijn. Je weblog ontvangt bezoekers die sowieso geïnteresseerd zijn in sneakers, de kans is groot dat je van geïnteresseerden kopers kan maken.

Heb je echter een weblog zonder specifiek onderwerp (over je dagelijkse beslommeringen bijvoorbeeld), dan wordt affiliate marketing alweer een stukje lastiger, ook al heb je veel bezoekers. Je moet immers eerst nog de interesse wekken van de bezoeker voor een bepaald product.

In Amerika is affiliate marketing heel erg groot, er zijn daar dan ook duizenden affiliates die (heel) veel geld verdienen met de promotie van producten en diensten van adverteerders. Ook in Nederland en België zijn er diverse marketeers die van affiliate marketing hun primaire verdienmodel hebben gemaakt. Bekende affiliate site varianten zijn vergelijkingssites, kortingscode sites en cashback sites. Daarnaast bestaan er heel veel affiliate websites die puur producten promoten uit één bepaalde categorie (bijvoorbeeld jurkjes), deze weinig informatieve websites zijn puur opgezet om bezoekers zo snel mogelijk door te verwijzen naar de website van de adverteerder, in marketingland worden deze sites ook wel thin affiliate sites genoemd, thin (dun) omdat ze maar weinig extra’s toevoegen en puur commercieel zijn. Zoekmachines als Google waarderen dit soort sites over het algemeen niet goed.

Een affiliate zal zich over het algemeen niet affiliate marketeer noemen, maar internet marketeer. De meeste affiliates passen namen ook zoekmachine optimalisatie (SEO) en emailmarketing toe.

Intermarketing is alle online marketing wat betreft producten en diensten die online of offline worden aangeboden. Intermarketing kent vele vormen, affiliate marketing is daar een bekend voorbeeld van. Een affiliate promoot de producten of diensten van de adverteerder, als er dankzij de affiliate een verkoop wordt gedaan dan keert de adverteerder een vergoeding uit. Affiliate marketing is vooral gericht op de promotie van de producten en diensten van adverteerders, internetmarketing als breder begrip behelst ook de marketing van eigen producten en diensten, of een internet marketing bureau die dat in opdracht doet.