Categorieën
Eten & drinken

Wat is het verschil tussen eiwitten en creatine

Wie zich wat serieuzer bezig gaat houden met fitness en dan met name met krachttraining zal al snel het advies krijgen om in de weer te gaan met voedingssupplementen als creatine en eiwitten (ook wel bekend onder de Engelse benaming whey protein).

De meeste mensen die regelmatig fitnessen doen dit omdat ze willen afvallen en fitter willen worden. Vooral mannen hebben vaak nog een hoger doel en dat is gespierder worden. Een strakke buik, gespierde armen, brede schouders en borst en eindelijk van die spillepoten af. En dit allemaal in de juiste verhoudingen natuurlijk.

Om fors gespierder te worden moet je naast het doen van intensieve krachttraining ook erg goed letten op je voeding. Je vraagt met de krachttraining veel energie van je lichaam, om geen vet maar spieren op te bouwen eet je koolhydraatrijk en eiwitrijk voedsel. Dit doe je niet lukraak, je past de porties op je lichaam en moment van training aan.

Omdat het soms lastig is om genoeg energie uit je voedsel te halen bestaan er voedingssupplementen. Veel gebruikte voedingssupplementen bij krachttraining, en volgens sommigen noodzakelijk, zijn eiwitpoeder en creatine.

Eiwitten

Als we het in dit geval over eiwitten hebben worden niet de eiwitten bedoeld zoals die in eieren, vis en melk voorkomen. Iemand die een eitwitshake of proteïneshake neemt doet dit met het voedingssupplement weiproteïnepreparaat oftewel whey protein zoals het over het algemeen benoemd wordt.

Wei of whey is een eiwit onttrokken uit wei, een vloeistof die ontstaat bij de productie van kaas. Whey zit dus niet standaard in ons voedsel. De belangrijkste eigenschap van whey is dat het ten opzichte van gewone eiwitten veel sneller wordt opgenomen door het lichaam. Voor ieder mens is het belangrijk om eiwitrijk voedsel te eten, eiwitten kan je beschouwen als de bouwstenen van de spieren in een menselijk lichaam. Eiwitten zorgen voor onderhoud maar ook voor herstel wanneer je intensief gesport hebt, daar heb je in principe geen whey proteïne voor nodig.

Mensen die bijna dagelijks fitnessen om gespierder te worden verlangen van hun lichaam een zo snel mogelijk herstel, hier komen de whey eiwitshakes om de hoek kijken. Door direct na een krachttraining sessie whey tot je te nemen gaat je lichaam direct optimaal aan de slag met herstel, dit zorgt ervoor dat je spieren de ruimte krijgen om sneller gereed zijn voor een nieuwe training maar ook dat ze genoeg voedingstoffen krijgen om te kunnen groeien.

Whey eiwitten zijn niet alleen populair bij bodybuilders en andere krachtsporters, maar is ook geschikt voor het volgen van een eiwitdieet (minder eten maar wel voldoende eiwitten binnenkrijgen) en wordt in zijn geheel niet als ongezond beschouwd, zo kunnen mensen met een eiwitgebrek ook gebruik maken van whey om sneller hun lichaam weer op orde te hebben.

Creatine

Creatine komt van nature voor in je lichaam (aangemaakt in je lever) maar komt ook voor in het stukje vlees wat je ’s avonds eet. Creatine voorziet je spieren van energie. Omdat je lichaam en die biefstuk op je bord je maar van weinig creatine voorzien kan je ervoor kiezen om creatine als voedingssupplement te nemen. Het creatine gehalte in je lichaam neemt toe en daarmee komt er meer energie beschikbaar voor je spieren, hierdoor ben je in staat om tijdens de krachttraining zwaarder te trainen en zal je daarnaast ook nog meer herhalingen dan normaal kunnen uitvoeren.

Het gebruik van creatine bestaat uit een oplaadfase waarin je in enkele dagen zo’n 100% meer creatine inneemt dan de portie die je inneemt tijdens de onderhoudsfase die daarop volgt. Creatine heeft als nadeel dat het niet voor iedereen werkt, daarnaast heeft ook geen onbeperkte uitwerking. Creatine gebruik zet het aanmaken van creatine door het lichaam zelf op een gegeven moment stil hierdoor kan de extra creatine op een gegeven moment zijn uitwerking verliezen. Dit omslagpunt ligt tussen de 4 en 6 weken. Las na uiterlijk zes weken een pauze in van minimaal twee weken, hierdoor komt de creatine aanmaak in je eigen lichaam weer op gang.

Creatine zorgt ervoor dat je in een relatief korte tijd veel spiermassa op kan bouwen (moet je wel intensief met gewichten gaan trainen), derhalve is creatine niet geschikt om mee af te vallen maar vooral voor het sterker worden, daarnaast zorgt de creatine er ook voor dat je vocht vasthoudt. Dit vocht verdwijnt zodra je stopt met de extra inname van creatine. Bedenk dus goed of creatine gebruik voor jouw sport wel handig is. Creatine wordt bijvoorbeeld veel gebruikt door voetballers maar als marathonloper zal het niet erg gewenst als je plotseling veel spiermassa aanmaakt.

Belangrijk om te weten is dat creatine bij voorkeur na het sporten ingenomen moet worden. Creatine innemen voor sporten geeft je geen extra boost, het is de onderhoudsfase in zijn geheel die je van meer kracht en energie voorziet. Omdat je spieren na het sporten nog volop in beweging zijn is het aan te raden om direct naar het sporten een creatine shake te nemen, dit komt het herstel ten goede.

Whey eiwitten bevorderen het herstel van de spieren na een training. In tegenstelling tot normale eiwitten wordt whey enorm snel opgenomen waardoor je spieren sneller kunnen herstellen. Het voedingssupplement creatine aan de andere kant vult je eigen creatine niveau aan waardoor er meer energie richting je spieren gaat. Hierdoor kan je zwaarder trainen maar ook langer. Des te zwaarder en langer je traint, des te meer zullen je spieren willen groeien, helemaal als je ze snel laat herstellen met een whey protein shake.