Categorieën
Techniek

Wat is het verschil tussen Google AdWords en Google AdSense

Google AdWords en Google AdSense zijn twee diensten van Google die door webmasters ingezet worden om online geld te verdienen met hun website, AdWords en AdSense zijn nauw met elkaar verbonden maar toch verschillen wat betreft inzetbaarheid veel van elkaar.

Google AdWords

Als je zoekt op de zoekmachine van Google verschijnen er aan de boven en rechter zijkant van de zoekresultaten advertenties (SEA), deze advertenties zijn met behulp van AdWords gemaakt. Met behulp van AdWords ben je in staat om hele gerichte advertenties op te stellen, waardoor in ieder geval de juiste doelgroep je advertenties leest. Voor elke klik op je advertentie betaal je een bedrag (CPC: Cost Per Click, ook wel Pay Per Click genoemd), hoe hoog dit bedrag is, is afhankelijk van welk bedrag je hebt ingesteld als maximaal per klik en wordt verder bepaald aan de hand van wat andere website eigenaren in het zelfde segment geboden hebben en hoe relevant je advertentie is.

Andere belangrijke elementen van een Google AdWords advertentie zijn:

  • Bepalen bij welke zoekwoorden of zoekzinnen je advertenties getoond worden, per zoekwoord kan je een bod voor wat je per klik betaalt. Er geldt een minimaal bod als je überhaupt wil dat je advertentie in aanmerking komt om getoond te worden, in sommige segmenten kan dit minimale bod wel oplopen tot 10 euro per klik (bij zoekwoorden gerelateerd aan verzekeringen of hypotheken bijvoorbeeld), maar in de meeste segmenten zal de CPC lager zijn dan 1 euro. Met behulp van de AdWords keyword tool kan je een inzicht krijgen op welke zoekwoorden hoeveel wordt gezocht en wat de gemiddelde CPC zal zijn. Als je de zoekwoorden niet juist in regelt kan dit je veel leergeld kosten, als je bijvoorbeeld een webshop hebt waarin je jurkjes verkoopt dan zal je bij voorkeur liever kliks hebben van mensen die op “leuk jurkje kopen” zoeken, dan van mensen die alleen op het veel algemenere zoekwoord “jurkjes” zoeken.
  • Het opstellen van je advertentie, hierin is het belangrijk dat deze zoveel mogelijk aansluit bij de zoekopdracht. Dus om aan te sluiten bij een zoekopdracht waarin het woord kopen voorkomt zou je een advertentie moeten presenteren waarin ook duidelijk wordt dat dat bepaalde product bij jou te koop is. Het is slim om meerdere advertenties op te stellen om zo te testen welke advertentie de meeste verkopen oplevert, dit hoeft dus niet de advertentie te zijn waar het meest op geklikt wordt. Van hieruit blijf je testen en de advertenties optimaliseren.
  • AdWords koppelen met Google Analytics. Is alles naar wens ingeregeld, dan begint het meten en analyseren, je advertentie kan misschien perfect zijn, als de bezoeker uiteindelijk vastloopt op de website kan het alsnog weggegooid geld zijn. Door AdWords met Google Analytics (bezoekersstatistieken) te koppelen kan je precies zien via welk betaald zoekwoord en advertentie de bezoeker op de website is gekomen en wat deze uiteindelijk op de website heeft gedaan.

Als net begint met adverteren via Google AdWords is de kans groot dat het enkele maanden duurt voordat je alles onder knie hebt en dan moet je nog voldoende tijd hebben om het continu bij te houden. Je kan er voor kiezen om AdWords uit te besteden. In Nederland en België zijn er diverse bedrijven die een AdWords certificaat behaald hebben, zij zijn dus bevoegd door Google om zich professioneel met AdWords bezig te houden en dit als dienst aan te bieden. Deze specialisten kunnen voor jou al het werk uit handen nemen wat betreft de AdWords campagnes. Veel van deze gecertificeerde bedrijven bieden ook vaak een basis AdWords training of cursus aan.

Naast dat AdWords advertenties in de zoekresultaten worden getoond worden deze ook op content relevante websites getoond.

Google AdSense

Wereldwijd zijn er miljoenen websites die online geld verdienen door advertenties van derden te tonen. Google AdSense is zo’n systeem wat webmasters de mogelijkheid geeft om advertenties op hun site te plaatsen, dit zijn de advertenties die in Google AdWords zijn gemaakt. Door de AdSense code op je website te plakken worden er automatisch relevante advertenties getoond, de juiste advertenties worden bepaald aan de hand van de content op je website. Heb je bijvoorbeeld een weblog over kitesurfen, dan zullen de AdSense advertenties surf gerelateerd zijn, doordat de advertenties aansluiten bij je bezoekers is de kans groter dat ze er op klikken. Leuk voor de adverteerder, voor Google en voor de webmaster, want voor elke klik krijg jij een vergoeding.

Dit is een aardig fraudegevoelig systeem, Google doet dan ook erg zijn best om fraude tegen te gaan. Trucjes uithalen om meer clicks te generen worden dan ook zwaar afgestraft in de vorm van een permanente verwijdering van AdSense. Tegenwoordig zijn er erg veel websites die speciaal gemaakt zijn voor AdSense (Made for AdSense), door veel teksten (content) te presenteren hopen de webmasters veel bezoek via Google aan te trekken die vervolgens klikken op de advertenties.

Hou er wel rekening mee dat wanneer je een drukbezochte website hebt met een trouw publiek dat de klikken op advertenties voor je gevoel tegen zullen vallen. Bezoekers die vinden op je website wat ze zoeken hebben niet snel de neiging om op advertenties te klikken. Made for AdSense websites aan de andere kant staan vaak helemaal vol met informatie, maar de kans is groter dat de bezoeker niet vindt wat hij zoekt (je pretendeert bijvoorbeeld TV’s te verkopen) doordat er gerelateerde advertenties worden zal de bezoeker eerder geneigd zijn om door te klikken.

Voor WordPress zijn er speciale Adsense themes verkrijgbaar die er helemaal op ingericht zijn om content en advertenties zo optimaal mogelijk te combineren.

Samenvattend
AdWords gebruik je als je wilt adverteren in zoekresultaten en op andere websites, AdSense gebruik als je geld wilt verdienen met je website. Het succes van AdWords en AdSense is afhankelijk van vele factoren, gelukkig is succes in dit geval testbaar en meetbaar.