1. Home
  2. Financieel en werk
  3. Copyright© en trademark™: wat is het verschil?

Copyright© en trademark™: wat is het verschil?

Trademark (handelsmerk) en copyright (auteursrecht) zijn twee belangrijke juridische beschermingen die helpen om de intellectuele eigendom van individuen en organisaties te beschermen. Hoewel zowel trademarks als copyrights vergelijkbare doelen dienen, verschillen ze op een aantal belangrijke manieren.

Trademarks beschermen onderscheidende woorden, woordgroepen, logo’s of symbolen die worden gebruikt om een bepaald product of een bepaalde dienst op de markt te identificeren en te onderscheiden. Een trademark kan een woord, woordgroep, symbool of ontwerp zijn dat wordt gebruikt om de bron van een product of dienst te identificeren en te onderscheiden van die van anderen.

Aan de andere kant beschermen copyrights originele werken van auteurschap, zoals literatuur, muziek, kunst en film. Auteursrechten geven de eigenaar van een werk het exclusieve recht om het werk te reproduceren, verspreiden en verkopen.

logo coca cola
Het trademark van Coca Cola

Copyright, of auteursrecht, is het recht wat een maker heeft over zijn eigen origineel gemaakte werk. Origineel werk is dus werk wat voortgekomen is uit het eigen intellect van de maker en wat dus niet gekopieerd is uit andermans werk. Een belangrijk kenmerk van werk waar een copyright op rust is dat het op een tastbaar medium verschenen moet zijn. Zo kan de maker van het werk altijd aantonen dat het echt zijn werk is.

Alleen de maker van het werk heeft recht om het werk te verspreiden of te dupliceren. Ieder ander niet tenzij daar expliciet toestemming voor gegevens is.

Juist op het internet wordt copyright niet heel erg nauw genomen. Foto’s en teksten worden vaak zonder enige bronvermelding via andere websites verspreid. Vaak is men geeneens op de hoogte van de regels omtrent copyright, daarnaast is het voor de eigenaar van het copyright een onbegonnen werk om copy-cats te achterhalen.

In de Nederlandse wet is bepaald dat inbreuk maken op copyright van een ander een misdrijf is. Vooral op internet wordt er vaak uitgegaan dat wanneer je een bronvermelding geeft dat je daarmee enige inbreuk op het auteursrecht opheft. Bij foto’s is dit eigenlijk nooit het geval, maar ook bij het stelselmatig kopiëren van andermans teksten heb je wettelijk gezien geen poot om op te staan als je wordt aangeklaagd voor inbreuk.

Op al het eigen werk rust een copyright, dat hoef je niet expliciet te vermelden. Alhoewel dit wel verstandig is.

Voorbeelden beroemde copyrights

Literatuur:

  • “The Great Gatsby” van F. Scott Fitzgerald
  • “The Catcher in the Rye” van J.D. Salinger
  • “To Kill a Mockingbird” van Harper Lee
  • “Moby-Dick” van Herman Melville
  • “Pride and Prejudice” van Jane Austen

Muziek:

  • “Thriller” van Michael Jackson
  • “Bohemian Rhapsody” van Queen
  • “Hotel California” van The Eagles
  • “Sweet Child o’ Mine” van Guns N’ Roses
  • “Stairway to Heaven” van Led Zeppelin

Kunst:

  • “De Sterrennacht” van Vincent van Gogh
  • “The Mona Lisa” van Leonardo da Vinci
  • “De volharding der herinnering” van Salvador Dali
  • “De Schreeuw” van Edvard Munch
  • “Het laatste avondmaal” van Leonardo da Vinci

Film:

  • “Citizen Kane” door Orson Welles
  • “The Godfather” door Francis Ford Coppola
  • “Casablanca” door Michael Curtiz
  • “Gone with the Wind” door Victor Fleming
  • “The Shawshank Redemption” door Frank Darabont

Wat is Trademark?

Een trademark is een woord, zin, ontwerp of symbool (of een combinatie hiervan) wat een merk vertegenwoordigd. Copyright is automatisch geregeld zodra je iets maakt, een trademark moet je als bedrijf echt vastleggen als je wilt voorkomen dat anderen er met jouw merk vandoor gaan. Een merk vastleggen (deponeren) moet aan allerlei eisen voldoen, als dit eenmaal goed gelukt is je merk ongeveer onschendbaar.

Zo is het onmogelijk om ook maar iets van een merk als Coca Cola of Nike te gebruiken zonder dat je daarmee hun trademark schendt. Zelfs als je achternaam Nike is en je wilt een bloemenwinkel in Siberië beginnen, dan nog zal het merk Nike er alles aan doen om je bedrijf te stoppen. Nike wil absoluut niet dat er verwarring optreedt of dat ze op één of andere manier geassocieerd worden met een bloemenwinkel.

En daar draait het bij een trademark allemaal om, je merk kunnen beschermen. Om te voorkomen dat je andermans intellectueel eigendom zomaar kan gebruiken bestaat er copyright ofwel auteursrecht. Om te voorkomen dat er iemand met je merk (en dus imago) vandoor gaat dan kan je je merk deponeren. Met zo’n trademark kan jij je bedrijf beschermen tegen verwarring, en belangrijker nog, concurrerende bedrijven kunnen zo niet meeliften op het imago wat jij hebt opgebouwd.

Er kunnen hoge boetes staan op het schenden van een copyright of trademark.

Voorbeelden beroemde trademarks

  • Het ‘swoosh’-logo van Nike
  • Apple’s Apple-logo met een hap eruit
  • Het logo van Coca-Cola
  • McDonald’s gouden bogen
  • Het kleurrijke ‘G’-logo van Google
  • Het pijllogo van Amazon
  • Het driepuntige sterlogo van Mercedes-Benz
  • Het ovale logo van Toyota
  • Het Lego-steenlogo
Laatste aanpassing op 30 januari 2023

Vond je dit artikel nuttig?

Dit vind je misschien ook interessant