Categorieën
Ontspanning

Wat is het verschil tussen opdrukken en bankdrukken

Met behulp van je eigen lichaamsgewicht zijn er talloze fitness oefeningen te doen die je lichaam sterker maken en waardoor je je conditie verbetert. Bekend voorbeeld is, naast sit-ups, het doen van push-ups oftewel jezelf opdrukken.

Met het gezicht richting de grond zet je bij het opdrukken met je lichaam gestrekt steun je met je handen (ter hoogte van je schouders) en tenen op de grond. Je lichaam is als het ware een plank, als je je armen strekt zit je in de rusthouding, vervolgens buig je je armen en ga je met je neus richting de grond, stop vlak voor de grond en strek je armen dan weer, je hebt nu 1 push-up gedaan. Belangrijk bij het opdrukken is dat je lichaam altijd gestrekt houdt, je moet met je neus de grond aan kunnen raken terwijl de rest van je lichaam de grond tot ongeveer 15 centimeter nadert.

Opdrukken traint voornamelijk je borstspieren en triceps, een goed uitgevoerde push-up traint daarnaast ook de schouderspieren, biceps, onderarmen en buikspieren. Een niet goed uitgevoerde push-up herken je aan een kont die te veel omhoog steekt, je lichaam is te bol.

Opdrukken is een fitness-oefening die je overal kan doen, je hebt immers altijd je lichaam bij je. Door het stellen van doelen kan je push-ups voor lange tijd uitdagend houden. Er zal een tijd komen dat je gewend raakt aan het opdrukken van je eigen lichaamsgewicht, als je graag gespierder wilt worden zal je daarom op den duur over moeten stappen naar fitnessapparaten die je meer weerstand kunnen bieden, een goede vervolgstap is om dat te beginnen met bankdrukken.

Bij opdrukken ga je aan de slag met je lichaamsgewicht als weerstand, bij bankdrukken wordt de weerstand geleverd door gewichten waardoor je veel zwaarder kan trainen. Bij bankdrukken lig je met je bovenlichaam op een speciale bank (je voeten staan op de grond voor de balans en kracht) en laat je een halter met gewichten eraan naar beneden  richting je borst zakken om hem vervolgens weer omhoog te duwen. Bij het hoofdeinde van het bankje staan vaak haltersteunen, hier kan je de halter vanaf je liggende positie opleggen om te pauzeren of wanneer je klaar bent met de training.

Net zoals met opdrukken is elke herhaling bij bankdrukken net wat anders waardoor niet steeds exact dezelfde spieren aanspreekt, helemaal als je met zware gewichten werkt zal het steeds lastiger worden om de halter steeds op dezelfde manier weg te drukken en terug te laten vallen. Het voordeel van bankdrukken is dat je je lichaam altijd weer kan uitdagen door zwaarder te gaan trainen, essentieel als je gespierder en sterker wil worden.

Opdrukken en bankdrukken zijn oefeningen die voornamelijk de borstspieren en triceps aanspreken, bij opdrukken werk je puur met je eigen lichaamsgewicht, bij het bankdrukken maak je gebruik van een halter die qua gewicht veel meer kan bieden dan alleen je eigen gewicht. Opdrukken is handig wanneer je niet de mogelijkheid hebt om te bankdrukken, de kans is echter groot dat op een gegeven moment stagneert in je spiergroei bij het opdrukken, dan is bankdrukken een goede vervolgstap. Mensen die uitsluitend bankdrukken gebruiken opdrukken vaak als warming-up.