Categorieën
Techniek

Wat is het verschil tussen SEO en SEA

Wie wat dieper duikt in de marketing rond een website komt termen als SEO en SEA zeker tegen. SEO is de engelse afkorting voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEA, de afkorting voor Search Engine Advertising, betekent in het Nederlands zoekmachine adverteren.

De Nederlandse termen worden over het algemeen niet tot nauwelijks gebruikt, de internet marketeers gebruiken de Engelse afkortingen SEO en SEA.

Er komen nogal wat elementen kijken bij de ontwikkeling van een website. Het begint bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines als Google en Bing, door deze optimalisatie weten de zoekmachines je website optimaal te lezen waardoor je in de zoekindex op de juiste woorden gevonden wordt. Zoekmachine Google heeft diverse aandachtspunten voor de SEO van een website publiekelijk gemaakt, een website eigenaar doet er verstandig aan om zich hier aan te houden. Omdat er veel SEO elementen zijn en er daarnaast ook heel veel concurrentie is kan het soms wel meer dan een jaar duren voordat een website goed gaat scoren op de gewenste zoekwoorden. De resultaten van zoekmachine optimalisatie kunnen lang op zich laten wachten maar zijn ook erg waardevol. Bij voorkeur zal je website op je primair gewenste zoekwoorden op pagina 1 moeten staan van de zoekresultaten om te kunnen profiteren van het gratis verkeer wat voortkomt uit SEO, uit diverse onderzoeken is gebleken dat zoekers niet verder klikken dan pagina 1.

Omdat de resultaten van SEO soms lang op zich laten wachten of soms geeneens de moeite waard is omdat de website er totaal niet geschikt voor is kan je gebruik gaan maken van SEA, in tegenstelling tot SEO moet je hiervoor vaak wel een budget voor hebben. Bij SEO zijn de bezoekers gratis, bij SEA betaal je voor bezoekers. Als je de zoekresultaten van Google bekijkt zie je naast de normale zoekresultaten ook advertenties aan de rechterkant (en soms bovenkant) staan, deze advertenties komen overeen met de zoekopdracht die je hebt gegeven. Via advertentiesysteem Google Adwords is het mogelijk om zoekwoorden in te kopen waardoor je advertenties tevoorschijn komen wanneer er op die zoekwoorden gezocht wordt. Adwords gaat volgens het Cost Per Click systeem, als een bezoeker op jouw advertentie klikt betaal jij daar een bedrag voor. Hoe hoog de CPC is, is erg afhankelijk van het segment waar je inzit, wil je reclame maken voor je hypotheek website dan mag je er vanuit gaan dat je soms wel 10 euro per click kwijt bent, maar als je wilt adverteren voor je webshop met roze schoenveters, een niet echt concurrerend onderwerp is een CPC van slechts 2 eurocent niet uitzonderlijk.

Voor het opzetten van een goede Adwords campagne moet er vaak heel veel getest worden, het is erg eenvoudig om veel bezoekers via SEA op je website te krijgen, het is erg lastig om de juiste bezoekers op je website te krijgen. Naast het inkopen op de meest geschikte zoekwoorden is een juiste advertentie tekst of banner zeer essentieel. Bij SEA wordt vaak heel wat leergeld uitgegeven voordat het gewenste resultaat er is.

Een website voor een zoekmachine optimaliseren (SEO) is aan de hand van diverse checklists relatief eenvoudig echter kan het resultaat lang op zich laten wachten, soms wel meer dan een jaar. Door gebruik te maken van van zoekmachine advertenties kan je al relatief snel bezoekers op je website krijgen, als een advertentie campagne niet goed is getest kan je dit erg veel geld kosten omdat de bezoekers niet tot je doelgroep behoren. Mensen die Google gebruiken zijn ook minder snel geneigd om op advertenties te klikken en kiezen vaak voor de eerste 10 organische zoekresultaten, SEO dus.