Categorieën
Fitness

Verschil opdrukken en bankdrukken

Met behulp van je eigen lichaamsgewicht zijn er talloze fitness oefeningen te doen die je lichaam sterker maken en waardoor je je conditie verbetert. Bekend voorbeeld is, naast sit-ups, het doen van push-ups oftewel jezelf opdrukken.

Categorieën
Fitness

Verschil sit-ups en crunches

Als je je buikspieren wil gaan trainen zullen buikspieroefeningen als sit-ups en crunches regelmatig de revue passeren, ten onrechte wordt vaak gedacht dat deze oefeningen precies gelijk aan elkaar zijn.

Categorieën
Fitness

Verschil eiwitten en creatine

Wie zich wat serieuzer bezig gaat houden met fitness en dan met name met krachttraining zal al snel het advies krijgen om in de weer te gaan met voedingssupplementen als creatine en eiwitten (ook wel bekend onder de Engelse benaming whey protein).

Categorieën
Fitness

Verschil trainen met dumbbells en kettlebells

Bij krachttraining zijn er diverse attributen die je kunt gebruiken om je spieren aan het werk te zetten. De meest toegankelijke gewichten zijn misschien wel de dumbbells, welke door het formaat ook makkelijk thuis te gebruiken zijn. Nog een relatief nieuwe manier van fitness is trainen met kettlebells, deze zijn net zo handzaam als de dumbbells maar minder toegankelijk omdat je er niet zomaar even mee begint. Vooropgesteld gebruik je de dumbbells niet ter vervanging van de kettlebell en vice versa.

Categorieën
Fitness

Verschil kettlebell training en hardlopen

Een cardiotraining bevordert de vetverbranding, bekende cardio-workouts zijn de kettlebell-training en hardlopen. Bei beide workouts zet je je hele lichaam aan het werk, wat er niet alleen voor zorgt dat je vet verbrand, je bouwt ook conditie op en vermindert de kans op ziektes. Het grote verschil tussen een kettlebell training en hardlopen zit hem voornamelijk in de soort weerstand.

Categorieën
Fitness

Verschil trainen met losse gewichten en fitnessapparaat

Een strakke buik, gespierde armen, de overtollige kilo’s kwijtraken. Het zijn allemaal redenen waarom mensen beginnen met fitnessen. In een sportschool heb je de keuze uit een groot aantal fitnessapparaten, in de hoek met losse gewichten is het vaak rustig. Het lijkt erop dat de meeste mensen bij voorkeur hun persoonlijk doel willen bereiken met behulp van geavanceerde fitnessapparaten, een verstandige keuze?

Categorieën
Fitness

Verschil deadlift en squat

De deadlift en squat zijn twee populaire oefeningen als het om krachttraining gaat, beide oefeningen vormen zelfs samen met de benchpress (bankdrukken) de onderdelen die uitgevoerd moeten worden bij krachtsport powerlifting.

Categorieën
Fitness

Verschil loopband en crosstrainer

Aan je conditie werken en tegelijk optimaal vet verbranden kan met behulp van cardiotraining. Veel gebruikte fitnessapparaten voor de cardiotraining zijn de loopband en de crosstrainer. Daarbij moet wel gezegd dat je altijd met een weerstand moet trainen om daadwerkelijk vooruitgang te boeken. Vooral bij de crosstrainer is dit belangrijk.

Categorieën
Fitness

Verschil squat en leg press

Het trainen van je beenspieren is een hele goede methode om je core sterker te maken maar ook om meer spieren op te bouwen. De squat en leg press zijn oefeningen die speciaal gericht zijn op het trainen van je beenspieren en dan met name je bovenbeenspieren.

Categorieën
Fitness

Verschil Pilates en Yoga

Sterker worden, gespierder worden, afvallen, conditie opbouwen. Zomaar wat redenen waarom mensen de sportschool induiken. Als je meer je lichaam en geest wil trainen kom je al snel uit bij trainingen als pilates en yoga. Twee trainingen die focussen op verrijken en versterken van de mentale bewustzijn, ieder vanuit een andere filosofie.