Categorieën
Winkel

Verschil groothandel en detailhandel

Detailhandel en groothandel, termen die je als gewone consument in het dagelijks leven niet vaak tegenkomt. Toch maak je regelmatig gebruik van de detailhandel, en kan deze zelfde detailhandel niet bestaan zonder groothandel.

Stel, je wilt een snoepwinkel beginnen. Om deze snoepwinkel op te starten heb je naast een winkelpand ook inventaris en een assortiment nodig. Aan het inventaris is vaak wel makkelijk te komen, maar omdat je snoep in grote getale nodig hebt loont het niet de moeite om andere snoepwinkels leeg te kopen, je hebt een leverancier nodig die jouw magazijn tegen een voordelige prijs kan voorzien van een grote lading snoep.

Bedrijven als de Sligro en Makro bieden vele producten in grote getale aan, waaronder snoep. Hier kan je snoep voor je snoepwinkel kopen, dit kan je zelf ophalen of laten bezorgen.

Jouw snoepwinkel is detailhandel, een Sligro of Makro is de groothandel. Een groothandel verkoopt over het algemeen niet aan particulieren en enkel maar aan de detailhandel. De groothandel verkoopt in grote getale aan de detailhandel, terwijl de detailhandel zelf in kleine getale aan de klant verkoopt.

Een groothandel heeft vaak directe contacten met de fabrikant van de producten die ze verkopen, ze kopen groot in en krijgen daarmee een veel goedkopere prijs dan waarvoor de producten uiteindelijk in de winkels komen te liggen. Een detailhandel kan bij een groothandel goedkoop inkopen, en kan uiteindelijk zelf bepalen wat er in hun eigen winkel voor gaan vragen. Een snoepwinkel zal er niet heel veel marge uit kunnen halen, bij luxe goederen zal er meer winst op een product zitten.

Uiteindelijk zal een groothandel vaak een grotere winst per product pakken dan de detailhandel. De groothandel hoeft over het algemeen veel minder aan marketing te doen, daarnaast is de inrichting van de groothandel niet heel belangrijk. De groothandel hoeft de consument niet te werven via dure reclame-uitingen en heeft daarnaast minder last van concurrentie.